Практика студентів історичного факультету є невід’ємною частиною процесу підготовки фахівців з історії в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Згідно з робочим навчальним планом та графіком освітнього процесу здобувачі вищої освіти ОС «Бакалавр» ІV курсу 41 групи історичного факультету, які навчаються за спеціальністю 032 «Історія та археологія», проходили навчальну історичну практику з 2. 03. 2020 р. по 15. 03. 2020 р.
Базою практики, відповідно до підписаної угоди про співпрацю, було визначено Державний історико-архітектурний заповідник «Стара Умань».
Метою історичної практики є оволодіння студентами сучасними методами, формами організації праці в галузі їх майбутньої професії, формування у них, на базі одержаних у закладі вищої освіти знань, професійних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових і виробничих умовах, виховання потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності.
Завдання історичної практики полягають у поглибленні та закріпленні теоретичних знань студентів з архівознавства, музеєзнавства та документознавства, набутті необхідних практичних навичок з екскурсійної та дослідницької роботи, комплектування, описування, визначення цінності, зберігання та використання історичних матеріалів для подальшої роботи за спеціальністю.
У проходженні практики брали участь 20 студентів. На початковому етапі практичної підготовки здобувачів вищої освіти керівниками Наталією Тацієнко і Альоною Шмалюх було проведено настановчу конференцію, на якій студентів було ознайомлено з метою та завданнями, змістом практики, деталізовано особливості роботи студентів. Керівниками наголошувалося, що поставлена мета досягається шляхом групового та самостійного вивчення роботи бази практики і виконання кожним студентом в реальних умовах навчальних та виробничих завдань, що визначаються програмою.
Декан історичного факультету, професор Анатолій Карасевич наголосив на важливості практик для професійного становлення студентів та розповів про особливості впровадження саме історичної практики у навчальний процес. Декан факультету зазначив, що модернізація вищої освіти відповідно до реалій постіндустріального суспільства передбачає підготовку творчого, креативного й компетентного фахівця, який володіє не лише теоретичними знаннями, а й уміє їх застосовувати на практиці, готового до діалогу, безперервного професійного зростання, соціальної та професійної мобільності.
Протягом практики студенти проаналізували нормативно-методичні документи, що визначають організацію роботи Державного історико-архітектурного заповідника «Стара Умань»; здійснювали пошуково-дослідницьку роботу; допомагали забезпечувати охорону та популяризацію пам’яток культурної спадщини, розташованих на території заповідника; брали участь у проведенні науково-дослідної, науково-методичної, музейної, виставкової, екскурсійної та культурно-просвітницької роботи.
Окрім того, студенти-практиканти, вшановуючи подвиг Героїв Майдану, відвідали художньо-документальну виставку «Україна у боротьбі за свободу і гідність», присвячену пам’ятним подіям 2014-2020 років. Студенти-історики перейнялися атмосферою, якою був наповнений виставковий зал заповідника, розповідями про шлях воїнів-уманчан, які боролися за нашу свободу і, на жаль, не повернулися з фронту.
Основним видом звітної документації студентів-практикантів була участь у круглому столі, присвяченому закріпленню нових знань, умінь та навичок, здобутих під час проходження практики та обговоренню результатів практичної підготовки студентів. Студенти ділилися враженнями та розповідали про труднощі, що виникали в процесі проходження практики. Підсумки роботи підведені керівниками практики на підставі оцінювання роботи студентів на базі практики. Результати практичної підготовки обговорювалися на засіданнях кафедр, науково-методичної та вченої ради історичного факультету.
Таким чином, навчальна історична практика зі спеціальності 032 «Історія та археологія» покликана сформувати у студентів історичного факультету професійні практичні знання, вміння і навички, необхідні для роботи у закладах середньої, вищої освіти, музеях, архівах, державних установах тощо.